سئو سایت فروشگاهی به زبان ساده
راهنمای سئوی فروشگاه اینترنتی از پیشنیاز تا اجرا
تکنیکال سئو Technical SEO عبارتست از بهینهسازی سایت مبتنی بر استانداردهای موتورهای جستجو. بعد از اینکه محتوایتان را تولید کردید کافی است نکات بالا را در صفحه انجام دهید تا صفحه شما برای کلمه کلیدی بهینه شود و قابلیت رتبهگیری را داشته باشد. در صورتی که لینکسازی داخلی اصولی؛ نیاز به هیچ هزینهای ندارد و باعث میشود صفحات مهم سایت برای گوگل مشخص شود و در نهایت رتبه بالاتری بگیرند. استراتژی پیشنهادی من به این نوع وبسایتها این است که در وبلاگ سایتشان، مقالات زیادی تولید کنند و روی کلمات کلیدی طولانیتر (لانگتیل) که رقابت بسیار کمتری دارند تمرکز کنند. مثلا یک وبسایت تازه تاسیس نمیتواند با سایتهای قدیمی و اتوریتی بالا روی کلمه کلیدی “کاپشن مردانه” رقابت کند و رتبهای بگیرد.
حوزه سئو شامل زیرشاخههایی همچون، آموزش سئو، خدمات سئو، استراتژی سئو، سئو داخلی، سئو خارجی، سئو محلی، سئو تکنیکال، لینکسازی و… میشود. برای هر کدام از این زیرشاخهها نیز یک محتوای جامع و کامل تولید میکنیم. درصورتی که چند صفحه مختلف با محتوای مشابه حول یک موضوع در سایت وجود داشته باشد، از تگ کنونیکال برای معرفی نسخه اصلی یک موضوع به موتورهای جستجو استفاده میکنیم. به عنوان مثال اگر برای موضوع سئو چیست چندین محتوا با عناوین سئو، سئو چیست، سئو سایت و سئو به زبان ساده تولید کرده باشیم، میبایست آدرس صفحه اصلی را باقی صفحات مشابه قرار دهیم. مقالات آموزشی میتوانند با ارائه اطلاعات، نکات و استراتژیهای ارزشمندی که میتوانند به افراد در درک مفاهیم و بهترین شیوههای سئو کمک کنند، نقش مهمی در یادگیری سئو داشته باشند.
سرمایه گذاری در سئو به شما این فرصت را می دهد که در زمان مناسب به مخاطبان خود معرفی شوید. زمانی که به محصول یا خدمات یا به پاسخ صحیح نیاز دارد، به دوست مورد اعتماد خود گوگل مراجعه می کند. بهجای این میتوانید از تصاویر ریسپانسیو هم استفاده کنید تا بهصورت خودکار با اندازه صفحه نمایش کاربر تطبیق پیدا کند. اسنیپت، همان بخش کوچکی از اطلاعات یک صفحه است که در نتایج جستوجوی گوگل نمایش داده میشود و معمولاً شامل عنوان و توضیحات کوتاهی است. با شرکت در دورههای آموزشی فرصت پلاس، میتوانید مهارتهای مورد نیاز برای ورود به بازار کار را کسب کنید. در این مطلب از فرصت پلاس به بررسی مراحل سئو سایت به صورت کامل پرداختیم.
درصورتی که هیچ محتوای متنی در صفحه نباشد فقط باعث زحمت الگوریتم میشود. اکثر سایتهای فروشگاهی از روش اتوماتیک و قالببندی شدهای برای پر کردن تگهای متا خود استفاده میکنند. زمانی که شما به ساختار یک سایت نگاهی میکنید، متوجه میشوید که حاوی مقدار زیادی از فایلهای جاوا اسکریپت است. در این صورت شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا حجم این فایلها را کاهش دهید. شما بواسطه این کار سرعت لود شدن سایت خود را به صورت قابل توجهای افزایش میدهید. از رو شما باید تمامی فایلهای ذکر شده را فشرده سازی کنید و تبدیل به یک فایل CSS و یک فایل Js کنید.
مثلا برای صفحاتی که کاملا مبتنی بر متن هستند معمولا از نظر FID مشکلی بوجود نمیآید. سرعت سایت یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در گوگل است ولی تا قبل از «کور وب وایتالز» یک مشکل وجود داشت. اما نکته مهم اینجاست که فقط بعضی از اسکیماها موجب تولید ریچاسنیپت میشوند که در ادامه به تعدادی از آنها خواهم پرداخت. گوگل عاشق اسکیما مارکآپ است و به سایتهایی که از اسکیما مارکآپ استفاده میکنند، پاداش میدهد. ریچ اسنیپت یا ریچ ریزالت (Rich result) قطعات اضافی هستند که در نتایج گوگل و در زیر قطعات نرمال یک صفحه به نمایش در میآیند. ممکن است گوگل به کنونیکال شما احترام نگذارد و یک صفحه مناسب از نظر خودش را انتخاب کند.
سالها پیش گوگل به کارگیری این پروتکل را در تمام بخشهای سایتهای مختلف شروع کرد. پیادهسازی کل سایت در این پروتکل نقش نسبتا ناچیزی در الگوریتم گوگل دارد. بنابراین با اینکه تا حدی برای سایت مفید است، اما نمیتواند تفاوت عمدهای در سئو فروشگاهی سایت شما ایجاد کند. علاوه بر تاثیراتی که استفاده از ویدیو در افزایش نرخ تبدیل دارد، استفاده از ویدیو میتواند به شما در بهبود رتبه در نتایج جستجو کمک کند. همچنین ویدیو به شما کمک میکند تا خود را از رقبایتان متمایز کنید.
خب، در قدم دوم باید مطمئن شوید کدهای سایتتان به درستی نوشته شده و رباتهای گوگل در بررسی محتوای آن به مشکل نمیخورند. اگر برای ساخت سایت از فروشگاه ساز پرتال یا هر سیستم مدیریت محتوای معتبر دیگری استفاده کردهاید، مشکل خاصی وجود ندارد و نیاز به نگرانی نیست. شرکت دیجیتال مارکتنیگ پرش، یکی از تخصصی ترین مجموعههای ارائه دنده سئو سایت فروشگاهی میباشد. ما در پرش مارکتینگ با دارا بودن نمونه کارهایی بسیار قوی از سئو بسایت فروشگاهی، میتوانیم وب سایت شما را به صورت رایگان آنالیز و فرایند سئو را در اسرع وقت برایتان آغاز کنیم. از طرف دیگر، سایتهای دیگر مانند سایتهای خبری، آموزشی یا شرکتی، اهداف متفاوتی دارند و به همین دلیل ساختار و محتوای آنها نیز متفاوت است. این سایتها ممکن است بر روی تولید محتوای آموزشی، خبری یا معرفی خدمات تمرکز کنند و ساختار آنها نیز به گونهای طراحی شود که این نوع محتوا را به بهترین شکل به کاربران ارائه دهد.
در وبلاگها و سایتهای مختلف که قابلیت ایجاد پست مهمان دارند ، برای سایت خود محتوا منتشر کنید و لینک سایت خود را در انتهای آن درج نمایید. البته که این وبسایتها باید لینک follow داشته باشند تا ارزش و اعتبار به سایت شما هدایت بشود. توجه داشته باشید که داخل هر وبلاگی هم پست مهمان منتشر نکنید و حتما آتوریتی را بررسی کنید تا بک لینک شما ارزش مثبتی را داشته باشد. در حالت کلی نمیتونیم بگیم که مثلا صبح ها و یا عصرها بهترین زمان برای بک لینک سازی است. بهترین زمان ، تایمی است که سایت شما کامل میباشد و ورودیهای نسبتا خوبی دارید و حالا میخواهید اعتماد الگوریتمهای گوگل را جذب کنید.
الگوریتم جستجوی گوگل به مجموعهای از دستورالعملها میگویند که اجازه دارند مرتبطترین صفحات را از بستر وب برای کوئری مورد جستجوی کاربر پیدا کند و نمایش دهد. این دستورالعملها از فاکتورهای پیچیدهای تشکیل شدهاند و هیچ کس به جز اعضای درونی گوگل، اطلاعی از آنها ندارد. به میزان دفعاتی که یک کلمه کلیدی در صفحه تکرار میشود، چگالی کلمه کلیدی میگویند. گوگل از رباتها برای جستجو در بستر وب و پیداکردن صفحات جدید استفاده میکند. برای اینکه گوگل بتواند یک صفحه را پیدا کند، صفحه دیگر میبایست دارای لینکهایی باشد، که به صفحه جدید اشاره کرده باشند. به طور کلی هرچه به یک صفحه، پیوندهای بیشتر داده شده باشد، گوگل زودتر آنها را پیدا میکند و یا بروزرسانیها را مورد بررسی قرار میدهد.
وظیفه خزندههای گوگل این است که به صورت رندوم به سایتها مراجعه کنند و اطلاعات آنها را تجزیه و تحلیل کنند. شما بواسطه Robots.txt میتوانید به خزندههای گوگل بگویید که چه مطالبی از سایت شما مهمتر است و روی آن تمرکز کنند. در این صورت شما میتوانید هنگام لود شدن سایت خود، سرعت بیشتری را تجربه کنید. زمانی که شما به دنبال اطلاعات اولیه و آموزشهای اولیه یک سئو میباشید، معمولا عبارت سئو تکنیکال را مشاهده نخواهید کرد. زمانی که شما در سئو اندکی دانش و تجربه کسب کردید به سراغ سئو تکنیکال خواهید رفت. به طور کلی سئو تکنیکال مربوط به برنامه نویسی و طراحی سایت میشود.
البته به سادگی هم نمیتوان از این کار ایراد گرفت؛ چون حتی Google کردن هم به عنوان یک فعل در زبان انگلیسی پذیرفته شده است. تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به گروه دیجیتال مارکتینگ بیزون می باشد. لیموهاست ایدهای بود که در پاسخ به یک خلا واقعی متولد شد؛ ما طراحان لیموهاست از قدیمیهای هاستینگ ایران هستیم که از نزدیک شاهد دردسرهای زیرساختی و ضعف کیفیت هاست ایرانی بودهایم. درست مثل شما، ما هم از دل دغدغههای یک سازمان کوچک، هدف بزرگی را دنبال کردیم و امروز میتوانیم ادعا کنیم به این هدف نزدیک شدهایم؛ ساختن یک میزبانی امن و پایدار. همانطور که مشخص است کلمه “بلیط هواپیما” چندین برای کلمه “تور اروپا” سخت تر می باشد (با توجه به اینکه هر دو در زمینه گردشگری می باشند). توجه کنید که این کلمات رو به صورت هفتگی یا روزانه اجرا کنید تا مشخص شود واقعا کدام یک از کلمات پرسودتر بوده است.
در مهمترین منوی این بخش میتوانید ببینید صفحات سایتتان در مورد core web vitals چه وضعیتی دارند. در این بخش میتوانید ببینید سیگنالهای تجربه کاربری سایتتان در چه وضعیتی هستند. در بخش دیگر منویی به نام removals وجود دارد که میتوانید صفحاتی از سایت خودتان که در نتایج جستجو وجود دارند را حذف کنید. بعضی از امکاناتی که در این ابزار موجود است میتواند دیدگاههایی در مورد سئو وبسایت به ما بدهد که در ادامه خدمتتان عرض میکنم. با استفاده از این ابزار میتوانید سرعت صفحات سایتتان را اندازهگیری کنید. یک ابزار چند وجهی و البته کمی گران برای انجام کیورد ریسرچ، آنالیز بکلینک و بهینهسازی محتوا است.
کافی است آدرس وبسایت رقیب را وارد کنید تا ببینید برای چه کلمات کلیدی رتبه گرفتهاند. این کار به شما کمک میکند کلماتی که از قلم افتادهاند را شناسایی کرده و لیستی از کلمات کلیدی جدید و ارزشمند برای هدفگذاری بسازید. Semrush یکی از قدرتمندترین ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی است که امکانات گستردهای برای سئو و بازاریابی دیجیتال ارائه میدهد. با این ابزار میتوانید بهراحتی کلمات کلیدی جدید کشف کنید، استراتژی رقبا را بررسی کنید و عملکرد محتوای خود را در موتورهای جستجو بسنجید. اطلاعاتی که این ابزار ارائه میدهد شامل حجم جستجوی ماهانه، میزان رقابت و پیشنهاد قیمت برای هر کلیک (CPC) است.
اگرچه گوگل محبوبترین موتور جستجو است، اما سئو برای سایر موتورهای جستجو مانند Bing و Yahoo نیز مهم است. اصول سئو برای تمام موتورهای جستجو مشابه است، اما هر کدام الگوریتمهای خاص خود را دارند. سئو یک فرآیند مداوم است و نیاز به مانیتورینگ و بهروزرسانی مداوم دارد. باید به صورت مستمر عملکرد سایت خود را بررسی کنید و آن را با توجه به تغییرات الگوریتمهای موتورهای جستجو بهروزرسانی کنید. تولید محتوای ارزشمند و منحصربهفرد یکی از مهمترین عوامل در سئو است. محتوای شما باید به سوالات و نیازهای مخاطبان پاسخ دهد و آنها را ترغیب به بازگشت به سایت شما کند.
البته خود سئو هم در فارسی بسیار رایج شده و حتی گاهی ترکیبهای اضافی و توصیفی و عبارات فعلی (مانند بهبود سئو، سئو کردن، سئو سازی) را نیز با آن میسازند و بهکار میبرند. همچنین، با اتصال Semrush به Google Analytics میتوانید دادههای پنهانشده (Not Provided) را شناسایی کرده و دید بهتری نسبت به کلمات کلیدی ارزشمند خود داشته باشید. این ابزار یک همراه کامل برای برنامهریزی استراتژی سئو و تولید محتوای هدفمند است. کاربران زمانی کلمات کلیدی اطلاعاتی را جستجو میکنند که بهدنبال یادگیری یا پیدا کردن پاسخ یک سوال هستند. عباراتی مانند «چگونه»، «چیست» و «راهنمای» نمونههایی از این نوع کلماتاند.
بسیاری از افراد هنوز به اهمیت تصاویر و تگ آلت یا متن جایگزین پی نبردهاند. اما لازم است بگوییم که امروزه تصاویر و محتوای بصری نقش مؤثری در جذب کاربر دارند. همانطور که استقبال از اینستاگرام به دلیل تصاویر و ویدیو زیاد است، یک سایت با کیفیت و محصول محور نیز با تصاویر خود میتواند مشتریان زیادی را جذب کند. برای این کار نیاز به ابزارهای مختلف نظیر سرچ کنسول، گوگل آنالیتیکس و … دارید. شما میتوانید با تحلیل دادههایی که این ابزارهای رایگان در اختیار شما قرار میدهند، مخاطبان خود را بهتر بشناسید و با در نظر گرفتن نیازهای آنها، عملکرد بهتری داشته باشید. انتشار یک محتوای بدون نقص که کاربران آن را دوست داشته باشند و موتورهای جستجو بتوانند آن را مشاهده کنند، ضامن موفقیت هر سایتی می باشد.
تا قبل از هامینگبرد؛ درک گوگل از ارتباط کلمات بسیار محدود بود. خوب اینجا الگوریتم رنکبرین باید متوجه شود هدف از جستجوی این عبارت چیست. با توجه به این مشکلات؛ RankBrain برای کمک به تفسیر بهتر آن جستجوها و ترجمه موثر آنها در پشت صحنه به نحوی طراحی شده است تا بهترین صفحات را برای جستجوگر پیدا کند. شما میتوانید از مجموعههای دولتی یا حتی خصوصی درخواست کنید از سایتشان به شما بکلینک بدهند. این سایتها نه تنها مشتری به سایت شما هدایت میکنند، بلکه به شما در کسب اعتبار محلی و منطقهای از نظر گوگل کمک میکنند. دایرکتوریهای محلی سایتهایی هستند که مردم برای دریافت نظرات در مورد مکانهایی برای خرید، غذا خوردن و خدمات محلی مراجعه میکنند.
از طرف دیگر تعداد صفحات بالا در سایتهای فروشگاهی، توجه به اصلاح مشکلات سئوی تکنیکال را در اولویت بالاتری قرار میدهد. کاربران در سایتهای فروشگاهی برای خرید نیاز به بررسی و مشاهده چندین محصول و بازدید از چندین صفحه را دارند، پس بهبود سرعت سایت در این سایتها اهمیت بالایی دارد. نقشههای سایت یک بخش کم ارزشگذاری شده اما حیاتی از استراتژی سئو سایت فروشگاهی شما هستند. با گفتن موتورهای جستجو به کجا نگاه کنند، میتوانید برای انتقال خوانندگان و بینندگان بالقوه به صفحات خاص کار کنید، رتبه آنها را بالا ببرید و به شما اجازه دهد ترافیک سایت را افزایش دهید. قرار دادن کلمه کلیدی اصلی خود در URL یک راه ساده برای بهبود رتبه است. این امر مخصوصا برای وبسایتهایی مهمتر است که در رقابتهای سخت شرکت میکنند.
گوگل با 114.7 میلیارد جستجو در آن ماه، از سهم 65.2 درصدی حجم جستجوی وب در سراسر جهان برخوردار بود. طبق آخرین اطلاعات نشان می دهد که گوگل در هر ثانیه بیش از جستجو را پردازش می کند (آمار زنده اینترنتی، 2022). برای مورد اول پیشنهاد میکنیم که برای کسب اعتماد بنفس، پس از آموزش حرفهای و درست به صورت موقت در شرکتهای مرتبط با سئو با حقوق کم شروع به فعالیت کنید. درطول این مدت با آشنایی و تسلط برای رفع چالشهای موجود، اعتماد بنفس لازم برای گرفتن پروژه را بدست خواهید آورد. مجموع این عوامل سبب میگردد که گوگل به مرور زمان حساسیت بیشتری روی صفحه شما نشان دهد و درصورت مکرر بودن این موضوع، به مرور از صفحه نتایج حذف خواهید شد. ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.
تمام این کدها و نحوه استفاده صحیح از آنها در وبسایت schema.org موجود است. علاوه بر این باعث میشود ترافیک بیشتری نسبت به رقبایتان جذب کنید. باعث میشود صفحه رسپانسیو شود (البته در صورتی که رسپانسیو طراحی شده باشد). در ادامه به ۶ متا تگ مهم در سئو و اندکی توضیحات در مورد هر کدام میپردازم. در تصویر زیر، متا تگ کرکترست را ملاحضه میفرمایید که یک متا تگ مهم در سئو است.
این کار به معنای به حداکثر رساندن بازدید برای یک وبسایت با بهبود رتبهبندی صفحات آن در موتورهای جستجو است. سوالی که قطعا خیلی پرسیده میشود این است که آیا سئو ترفند دارد؟ باید گفت بله تو سئو ترفندهایی برای افزایش رتبه وبسایت شما در گوگل وجود دارد که میتوانید انجام دهید. اما برخی از این ترفندهای سئو حساس میباشد یعنی اگر به خوبی آموزش سئو سایت را ندیده باشید و این ترفندهارا انجام دهید ممکن است در ادامه مسیر به مشکل بر بخورید. به صورت کلی باید گفت در سئو دنبال ترفند و یا راهکار خیلی خاصی نباشید که قوانین گوگل را بتوانید دور بنزنید. همین آموزش هایی که در زمینه سئو وجود دارد را به خوبی و مستمر اجرا کنید قطعا بازخورد خیلی خوبی برای شما خواهد داشت.
اما سوال مهم این است که چه کارهایی میتوان انجام داد که محتوای تکراری به سئو سایت ما آسیب نرساند. با توجه به نوع کارکرد وبسایتتان یکی از ۳ گزینه را میتوانید انتخاب کنید. استفاده صحیح از اسکیما مارکآپ باعث میشود گوگل و سایر موتورهای جستجو؛ بهتر مطالب سایت شما را درک کنند. رل کنونیکال یا تگ کنونیکال به شما امکان می دهد به موتورهای جستجو بگویید که برخی از صفحات دارای محتوای کاملا مشابه یا تا حدود زیادی مشابه هستند. چنانچه چند صفحه شبیه به هم داشته باشید به موتورهای جستجو میگوید کدام نسخه از یک صفحه را اصلی میدانید و دوست دارید توسط موتورهای جستجو ایندکس شود.
من بخش الگوریتمهای گوگل را به عنوان آخرین بخش قرار دادم تا کمی عمیقتر در مورد الگوریتمهای گوگل با شما صحبت کنم. متون یک سایت حرفهای حتما باید از دستورالعملهای زبان فارسی پیروی کنند و طبق استاندارد نگارشی این دستورالعمل تولید شوند. و مشکل اصلی اینجاست که حتی اگر این صفحات را تصحیح کنید مدت زمان بسیار زیادی طول میکشد (شاید ۶ ماه) که مشکل بوجود آمده برطرف شود. مثلا موفقیتی که به ۱۰۰۰۰۰۰۰ تومان هزینه نیاز داشت، با ۲ برابر این مبلغ کسب شود. مشاور سئو باید بتوانند KPIهای دقیق ارائه کند تا مشخص باشد از زمان همکاری تا پایان همکاری چه تاثیرات مثبتی داشته است.
حالا وبسایتها هم برای کسب رتبه بهتر در نتایج جستجو باید وبسایتشان را برای موبایل نیز بهینه کنند. این سادهانگاری است که فرض کنیم یک صفحه با دریافت تعداد کمی کلیک بیشتر نسبت به سایرین در نتایج جستجو افزایش رتبه میابد. بعضی از کلمات کلیدی هستند که اگر در آنها در رتبه اول گوگل هم قرار بگیرید CTR خوبی دریافت نمیکنید. مثلا کاربری در نتایج گوگل روی لینک سایت شما کلیک میکند و وارد صفحه شما میشود و بزرگترین بخش صفحه شما یک تگ SECTION است. در همین موضوع افزایش سرعت سایت؛ یک متخصص سئو فقط کافی است نکات افزایش سرعت سایت را بداند و از برنامهنویس بخواهد این موضوع را پیادهسازی کند.
چون رقبای آنها یا سئو کلاه خاکستری انجام میدهند یا کلاه سیاه و اینجا کار شما سخت میشود. پس نیازه یکم سئو کلاه سفیدو بذاریم کنار و بریم سمت روش های دیگه انجام فعالیت سئو سایت. در یک سایت فروشگاهی بهطور میانگین دوبرابر یک سایت خبری و وبلاگ، تصویر به کار میرود. این تصاویر نهتنها محصولات شما را جذابتر نشان میدهند، بلکه به بهبود سئو سایت و افزایش نرخ تبدیل نیز کمک میکنند و روی تجربه کاربر تاثیر مستقیم دارند. برای بهینهسازی تصاویر در سایتهای فروشگاهی به این نکات باید توجه کنید. شما باید سختی کلمه کلیدی، حجم جستجو و قصد خریدار را تعیین کنید تا بدانید از کدام کلمات کلیدی استفاده کنید.
https://daroromiekojast.ir/who-is-the-best-seo-in-urmia/